Prowadzisz salon / gabinet kosmetyczny (fryzjerski / masażu / piercingu itd.) i któryś z Twoich Klientów wystawił Ci negatywną opinię z którą się nie zgadzasz? Nie wiesz jak usunąć ten negatywny komentarz? Negatywny komentarz rujnuje Twoją opinię na rynku usług i powoduje mniejsze zainteresowanie Twoimi usługami? Poniżej podpowiedź jak możesz wybrnąć z tej sytuacji.

Drogi czytelniku zacznijmy od początku. Co to jest Booksy.com (dalej jako „Booksy”)?

To oprogramowanie i serwis dostępny w sieci Internet, przeznaczony jest dla Klientów i służy do rezerwowania usług (np. fryzjerskich, kosmetycznych, piercingu, masażu, fizjoterapii, medycyny estetycznej itd.) przez Klientów w celu zawierania umów o świadczenie usług przez „Partnerów” (tj. firmy, które utworzyły konta na Booksy w celu świadczenia usług dla Klientów).

Najprościej rzecz ujmując to system umożliwiający Klientowi rezerwację usługi w danym gabinecie.

Ponad powyższe Booksy wprowadziła możliwość skomentowania usługi oraz jej ocenę (w skali od 1 do 5) po jej wykonaniu. Jednakże wystawiony przez Klienta komentarz oraz ocenę może usunąć osoba je wystawiająca (Klient), bądź administrator serwisu. Zatem Partner tj. właściciel gabinetu, który świadczył usługę, nie ma możliwości wpływu na komentarz i ocenę Klienta (oprócz możliwości odpowiedzenia danemu Klientowi), a także nie ma możliwości ich samodzielnego usunięcia.

Również osoba, która nie skorzystała z usługi nie ma możliwości opublikowania komentarza ani oceny, bowiem wystawienie komentarza i oceny jest możliwe tylko po odbytej przez Klienta wizycie.

Co można zrobić w przypadku gdy właściciel gabinetu (usługodawca) nie zgadza się z wystawioną opinią lub opinia jest po prostu nieprawdziwa?

We wpisie pt. „Jak pozbyć się negatywnego komentarza w sieci?” opisuję historię Pani Wioletty, która prowadząc salon fryzjerski, pomimo poprawnie wykonanej usługi farbowania włosów, została oczerniona przez Klientkę. Klientka na wszystkich najbardziej opiniotwórczych serwisach internetowych, w tym Booksy, umieściła komentarze szkalujące salon Pani Wioletty.

Jak wiadomo w obecnych czasach ogólnej dostępności Internetu, zanim zarezerwujemy daną usługę, często szukamy komentarzy na Internecie, w szczególności zwracając uwagę na negatywne komentarze.

Wracając do historii Pani Wioletty, w efekcie jej firma zaczęła tracić klientów, a co za tym idzie, również dochód rzędu kilkunastu tysięcy złotych.

Z historii Pani Wioletty wynika, że wystarczył jeden komentarz, aby Klienci zaczęli rezygnować z usług Pani Wioletty, a budowana przez wiele lat reputacja salonu Pani Wioletty na rynku usług fryzjerskich, została poważnie nadszarpnięta.

Nasuwa się pytanie: jak z tym walczyć?

Na szczęście wiele serwisów internetowych, a także Booksy, wprowadza możliwość usunięcia takich komentarzy, jednakże tylko w określonych sytuacjach i pod pewnymi warunkami.

Zgodnie z regulaminem Booksy:

„Niedozwolone jest publikowanie opinii niezgodnych z prawdą lub celowo wprowadzających w błąd.”

Ponadto:

„Publikowane opinie nie mogą naruszać prawa, dóbr osobistych ani zasad współżycia społecznego. W szczególności niedozwolone jest używanie wyrażeń wulgarnych i obraźliwych, odnoszenie się do życia prywatnego i rodzinnego oraz wzywanie do stosowania przemocy lub nienawiści, w tym rasowej, wyznaniowej lub etnicznej, lub wobec mniejszości seksualnych. Niedozwolone jest również publikowanie treści zniesławiających, naruszających prawa osób trzecich, w tym prawa autorskie, znaki towarowe, patenty, tajemnicę handlową oraz zawierających materiały niezgodne z prawem.”

I wreszcie Booksy wskazuje na to, co nas najbardziej interesuje:

„Booksy ma prawo odmówić opublikowania opinii, a opublikowaną opinię usunąć, jeżeli jest ona sprzeczna z Regulaminem lub przepisami prawa.”

Zatem, co należy zrobić, aby Booksy usunęło negatywny komentarz?

Należy sporządzić pismo do Booksy wskazujące:

1) o jaki konkretnie komentarz nam chodzi, oraz gdzie się znajduje (najlepiej załączyć do pisma print screen strony z komentarzem);

2) jakie jest nasze żądanie / prośba (usunięcie komentarza wraz z oceną);

Ponadto do pisma należy dołączyć argumentację dotyczącą określonego stanu faktycznego, ze wskazaniem, że opinia spełnia co najmniej jedną z niżej wymienionych przesłanek:

  • Jest niezgodna z prawdą,
  • Celowo wprowadzą z błąd,
  • Narusza prawo,
  • Narusza dobra osobiste,
  • Narusza zasady współżycia społecznego,
  • Zawiera wyrażenia wulgarne i obraźliwe,
  • Odnosi się do życia prywatnego i rodzinnego,
  • Wzywa do stosowania przemocy lub nienawiści, w tym rasowej, wyznaniowej lub etnicznej, lub wobec mniejszości seksualnych,
  • Zawiera treści zniesławiające,
  • Zawiera treści naruszające prawa osób trzecich, w tym prawa autorskie, znaki towarowe, patenty, tajemnicę handlową,
  • Zawiera materiały niezgodne z prawem.

Pamiętaj jednak, że jeśli krytyka zawarta w komentarzu jest uzasadniona, to Booksy go nie usunie. Dlatego tak ważne jest przekonywujące uzasadnienie wniosku o usunięcie komentarza, a nawet wskazanie dowodów na poparcie swoich argumentów.

Potrzebujesz pomocy w sformułowaniu wniosku o usunięcie komentarza? Pomimo sporządzenia takiego wniosku Booksy nie usunęło negatywnego komentarza?

Zapraszam do kontaktu z Kancelarią.